Wie zijn wij?

Korfbalclub Flamingo’s werd op 24 maart 1964 opgericht door Pastoor van Eindhoven, de toenmalige pastoor van Mariahout. Het eerste bestuur, bestaande uit de dames Hermien Verheijen, Riek Vogels en Sjan Lukassen, werd ondersteund door de dameskorfbalbond die vele dorpen voorzag van teamsport voor vrouwen.

Met 30 leden was de oprichting van Korfbalclub Flamingo’s een feit. Vanaf een leeftijd van negen jaar konden meisjes lid worden. Voor de eerste trainingen werd gebruik gemaakt van het schoolplein van de meisjesschool. Later werd uitgeweken naar het Oranjeplein en werden de wedstrijden gespeeld achter de Julianastraat.

Inmiddels was het ledenaantal gegroeid tot 65 leden en Flamingo’s had in alle leeftijdscategorieën een team in de competitie spelen. Begin jaren ’70 mochten meisjes op zesjarige leeftijd beginnen met korfballen, waarna een pupillenteam kon worden samengesteld.

Vanaf 1978 kon Flamingo’s gebruik maken van een prachtig veld op het pas geopende Sportpark de Heibunders. Ditzelfde sportpark is nog altijd de uitvalsbasis van Korfbalclub Flamingo’s.

In sportief opzicht ging Flamingo’s in de loop der jaren daarna flink vooruit. In vijf jaar tijd promoveerde de club van een 2de klasser naar de Promotieklasse. En in seizoen ’90-’91 kon Flamingo’s voor het eerst een plek in de Hoofdklasse afdwingen. Een jaar later behaalde de club een 2de plaats in de Hoofdklassepoule, net achter de later Nederlands Kampioen. In seizoen ’01-’02 werd de TOPKlasse ingevoerd, wat voor Flamingo’s resulteerde in een positie tussen de 8ste en 12de plaats. Meedraaien in TOPklasse of Hoofdklasse is daarna niet meer gelukt en het vaandelteam speelde jarenland in de Overgangsklasse.

Helaas is de laatste jaren de aanwas terug uit gelopen en is het lastig gebleken om speelsters te blijven binden aan de vereniging. Een tweede seniorenteam was komen te vervallen, maar met ingang van seizoen 2020-2021 hebben we weer een Senioren 2 team. Vanaf seizoen 2023-2024 is het ons niet meer gelukt om het Senioren 1 team compleet te houden en is het team terug getrokken uit de wedstrijdcompetitie. Ook een midweek of recreantenteam kon niet meer worden gevormd door een tekort aan speelsters.

In de jeugdafdeling zijn wel alle leeftijdscategorieën vertegenwoordigd. Waarbij voor het eerst in seizoen 2023-2024 combinatieteams zijn gemaakt door speelsters van onze vereniging in één team samen te voegen met speelsters van KV Nijnsel, een buurvereniging waar al een aantal jaren een samenwerkingsverband mee is.

Onze club heeft nu ± 80 spelende leden en een brede achterban van steunende leden. Onze jeugdafdeling bestaat uit zeven teams, van Junioren A tot en met Pupillen F. Ook proberen we een Kangoeroeklup aan te bieden waar meisjes van 4-6 jaar spelenderwijs voor het eerst in aanraking komen met het korfbalspelletje.

Ons motto is ‘be Flamazing’ – plezier, sportiviteit, samenwerking en gezelligheid staan voorop!
Zoals veel verenigingen en clubs mag ook Flamingo’s rekenen op een trouwe schare vrijwilligers die altijd klaar staan om te helpen. Ook zijn we dankbaar en blij voor de financiële support van lokale bedrijven die sponsoren en ons een warm hart toedragen.